Valódi ártalomcsökkentés? – beszélgetés az új típusú dohánytermékek marketingfogásairól

82
Dr. Kulja András
Dr. Kulja András

A Dohányzásmentes Világnap alkalmából Dr.Kulja András orvos és vendége Dr. Joó Tamás, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjának adjunktusa az új típusú dohánytermékek marketingjének veszélyeiről és félrevezető üzeneteiről beszélgetett.

A dohányipar ártalomcsökkentésre és a füstmentes jövőre fókuszáló üzenetek megtévesztő jellegéről és az új típusú dohánytermékek nikotinfüggőség fenntartó hatásáról szóló beszélgetést meghallgathatod az alábbi videóban.

A beszélgetésben elhangzik, hogy az elmúlt években megjelent elektronikus cigaretták bizonyos esetekben még nagyobb függőséget is okozhatnak, mint a hagyományos termékek, hiszen a bennük lévő nikotinból könnyebb akár nagyobb mennyiséget a szervezetbe juttatni, mint korábban.

Azt is hangsúlyozták, hogy egy másik feltörekvő termékkört, a hevített dohánytermékeket széles körben a cigarettázás ártalomcsökkentő alternatívájaként népszerűsíti a dohányipar, annak ellenére, hogy használatuk egészségre gyakorolt hatásairól jelenleg még nagyon keveset tudunk megbízható és független kutatásokból. Mivel a hevített dohánytermékeket csak néhány éve használják a fogyasztók, még nem telt el annyi idő, hogy a szervezetben kimutatható káros hatásokról megfelelő mennyiségű adat álljon rendelkezésre tudományos kutatásokból.

A beszélgetés során Dr. Kulja András a dohányipar mostani marketing üzeneteit az 1960-as évek gyakorlatához hasonlítja, amikor a cégek az új füstszűrős cigarettáikat reklámozták kevésbé ártalmas termékként. Azóta pedig tudjuk, hogy ezek a termékek is ugyanúgy érrendszeri és daganatos megbetegedéseket okoznak, az érelmeszesedésen keresztül pedig világszerte milliók kaphatnak stroke-ot, szívinfarktust, vagy akár veszíthetik el a lábukat a dohányzás következtében. András doktor maga is számtalanszor találkozik a saját praxisában amputálásra szoruló betegekkel, akiknek a dohányzás következtében kellett levágni a lábát.

Dr. Joó Tamás a podcastben megemlíti, hogy a dohánycégek vezetői egy 1994-es amerikai kongresszusi meghallgatáson eskü alatt vallották, hogy a nikotin nem okoz függőséget, pedig még a saját, évtizedekkel korábbi kutatásaik is egyértelműen kimutatták, hogy milyen erős addikciót okoz. A mai „ártalomcsökkentésre” utaló marketingfogások sok esetben szintén megtévesztőek lehetnek a fogyasztók számára. András doktor a podcastben elmondja, hogy itthon is számtalan orvost és szakembert kerestek meg a globális dohánycégek az elmúlt időszakban – köztük őt is – hogy beszéljenek az új típusú termékek ártalomcsökkentő hatásairól és konferenciákat, továbbképzéseket biztosítanak számukra, ahol ezekről a termékekről további információkat tudhatnak meg. Ő minden esetben elutasította ezeket a felkéréseket.

Az adjunktus a podcastben felhívja a figyelmet arra, hogy a népegészségügyi prioritások egyik első helyén a dohányzás visszaszorításának kell állnia, hiszen Magyarországon 1990 óta 1 millió ember hunyt el a dohányzással közvetlenül összefüggésbe hozható betegségek miatt, és még ma is évente kb. 25 000 ember hal meg az aktív vagy passzív dohányzás következtében .

Forrás: NuHeadz Talent Management sajtóközleménye