Az MTI információi szerint a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács egy kutatásban kereste a választ a tejtermék fogyasztási szokásokban bekövetkező változásokra. A kutatás fő célját Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója ismertette: szerették volna megtudni, hogy mi az oka a növényi alapanyagból készült italok, termékek gyorsuló térnyerésének és miért hajlandó a vásárlók egy szűk rétege a hagyományos tejtermékekhez képest gyakran jelentős extra felárat fizetni ezekért a termékekért.
A felmérésből kiderült, hogy változatlan és vitathatatlan a tej és tejtermékek szerepe az egészséges táplálkozásban és a fogyasztók nem a tejtermékeket kiváltókként, helyettesítőkként vásárolnak növényi alapú termékeket, sokkal inkább kiegészítő termékként.
A felnőtt magyar lakosság kapcsolata a tejjel, tejtermékekkel:
- 97 százaléka fogyaszt tejet vagy tejterméket,
- 28 százaléka növényi alapú termékeket választ,
- 3 százalék elutasítja a tejtermékek fogyasztását.
Megállapították, hogy a növényi alapú termékek tipikus „primer” fogyasztói a nők, az ő fogyasztásuk, vásárlásuk az, ami kihat a család többi tagjának étkezési szokásaira.
- A növényi alapú termékek fogyasztásának motivációi között szerepel:
- az egészséges életmódra,
- egészséges táplálkozásra való törekvés,
- a kényszerű okokból (valamilyen tejtermék intolerancia miatt) történő fogyasztás,
- a változatosabb étkezés iránti igény,
- valamint a fenntartható fejlődéshez történő hozzájárulás érzete.
A felmérés megmutatta, hogy a növényi alapú termékeket nem fogyasztók ezeket a termékeket túlságosan drágának ítélik és nem is tartják azokat igazán finomnak, valamint úgy vélik, ez az egész csak egy múló divathóbort.
A megkérdezettek kétharmada egyetértett azzal, hogy a tej és a tejtermékek nélkülözhetetlen elemei az egészséges táplálkozásnak, illetve, hogy ezekre a termékekre az emberi szervezetnek minden életkorban szüksége van, mindemellett finomak és táplálóak is.
Forrás: MTI – Budapest, 2021. március 16., kedd