Természetes immunerősítés

84
Természetes immunerősítés

Az orvostudomány immunológiai területe rohamosan fejlődik és a kutatások egyre több lehetséges módot vázolnak fel immunrendszerünk erősítésére.
A szervezet védekező mechanizmusának optimális működésére sokan szeretnének kifogástalanul működő receptet találni, de szervezetünk bonyolult működése miatt azért ez mégsem olyan egyszerű feladat.

Ahhoz, hogy egészségünk fennmaradjon, elengedhetetlen a megfelelően működő immunrendszer. Csak így küzdhetjük le a betegségeket, fertőzéseket. Immunrendszerünk úgy működik, hogy felismeri a szervezetünkbe kerülő idegen anyagokat (vírusokat, baktériumokat, toxinokat, idegen szöveteket) és normál esetben támadást indít ellenük. Az nyeri meg a csatát, aki erősebb, tehát vagy mi, vagy a betolakodó. A harc lehet rövid és hosszadalmas, a győzelem lehet elsöprő, vagy sok áldozattal járó, nehéz csata utáni végső siker, de sajnos az is előfordul, hogy veszítünk.

Természetes immunerősítők

Szervezetünk ellenállóképességét természetes immunerősítőkkel is javíthatjuk, amire megvannak az orvostudomány által ajánlott módszerek. Oda kell figyelnünk minden életműködéseinket befolyásoló tényezőre, mint:

  • teljes értékű étrend
  • elegendő folyadék
  • rendszeres testmozgás
  • megfelelő higiénia
  • oxigéndús környezetben, szabad levegőn való tartózkodás
  • elegendő pihenés, alvás
  • kiegyensúlyozott lelki állapot
  • természetes alapanyagú termékek fogyasztása

Ha az étkezéssel megfelelő mennyiségű teljes értékű fehérjét, ásványi anyagot, vitamint viszünk a szervezetünkbe, máris sokat tettünk immunrendszerünk védelméért. Napjainkban nagyon gyakori, hogy a rohanó hétköznapokban nem jut idő az étrend tudatos összeállítására, ebben az esetben a gyógynövény alapú étrendkiegészítők jelenthetik a megoldást a hiányok pótlására.

Immunerősítő ételek

Az egészséges, teljes értékű étrend segíthet megelőzni a betegségeket is, hiszen szervezetünk erősebbé, stabilabbá válik. A vegyes táplálkozás segítségével tudjuk a szükséges vitaminokkal, ásványi anyagokkal feltölteni készleteinket és a jó zsírokról, illetve a telítetlen zsírsavakról sem szabad megfeledkeznünk. Az olyan ételek, amelyek kiegyensúlyozott anyagcserét eredményeznek rendkívül jó hatással vannak immunrendszerünkre. Nézzünk néhány példát az immunerősítő ételekre:

  • A halak és tengeri állatok egy része (pld: szardínia, lazac, tonhal) magas szelén, omega-3 zsírsav tartalommal rendelkezik.
  • Fekete és zöld tea az L-theanin nevű aminosav miatt kitűnő.
  • A fokhagyma népi hagyománya nem véletlen, a benne található allicinnek nagy ereje van a baktériumokkal, vírusokkal szemben.
  • A probiotikumot tartalmazó joghurt a bélrendszer jótékony baktériumait szaporítja, így erősíti immunrendszerünket.
  • Egyes gabonafélék, például a lenmag, zab és árpa, napraforgómag, mandula, búzacsíra olyan rostokban gazdagok, amelyek mikrobaölők és antioxidáns hatásúak.
  • A zöldségek és gyümölcsök rost tartalmuk és vitamintartalmuk miatt nagyon fontosak. A színes gyümölcsök flavonoidokat is tartalmaznak, ami szintén nagyon hasznos.
  • A növényi olajok, tökmagolaj, dióolaj, tojás, lenmagolaj, máj jelentős mennyiségű E-vitamint tartalmaznak és kiváló forrásai a telítetlen zsírsavaknak. A hidegen sajtolt olajak jobban megőrzik értékes vitamin- és ásványanyag tartalmukat.
  • A húsok, mint a marha, sertés, szárnyasok és a tejtermékek cink tartalma szintén immunerősítő.
  • A csípős paprikában található kapszaicin fokozza a nyálkahártya vérkeringését, így segít elpusztítani a kórokozókat. Erre szolgál a gyömbér és a torma is.

Immunerősítő növények

Immunerősítéshez, betegségmegelőzéshez talán nincs is nagyobb kincs a természetben a gyógynövényeknél. Például a csipkebogyó, a kasvirág, a homoktövis, a pecsétviaszgomba, az orbáncfű, fekete áfonya, bodza, a menta, a kakukkfű, macskakarom, a kenderkivonatok a természetes védekezőképességünk megőrzésében nagy szerepet játszhatnak. A gyógynövényeket többféleképpen fogyaszthatjuk, megihatjuk teaként és étrendkiegészítő készítmények segítségével is. A gyógyteát váltogathatjuk, illetve választhatunk olyan étrendkiegészítőt, amiben több immunerősítő gyógynövény is van.

Milyen immunerősítőt szedjek?

A szervezet védekezőképességét nem elég egy irányból támogatni, tehát bármilyen immunerősítő készítményt választunk a többi területet is erősítenünk kell. Természetes alapanyagú termékek fogyasztása az egyik legjobb megoldás a természetes immunerősítés céljából, ezáltal a gyógynövény alapú termékek ajánlottak. Az egészséges immunrendszert valójában nem kell erősíteni, viszont nagyon gyakoriak a hiányállapotok, amelyek betegségekhez vezethetnek. Érdemes gyógyszerész, orvos segítségét kérni attól függően mi lenne az oka és célja az immunerősítésnek.

Immunerősítő vitaminok antioxidánsok

Az immunerősítő vitaminok közül érdemes kiemelni a C, D, E és B-vitamint. Amíg a D-vitamin meg tudja változtatni immunválaszainkat és képes csökkenteni a fertőzésekre való fogékonyságunkat, addig a C-vitaminnak fontos szerepe van az immunvédelemben, az E-vitamin hatástalanítja a szabadgyököket, segíti az immunsejt képződést.

A természetes forrásokkal bevitt vitaminoknál kisebb az esély a túladagolásra, viszont csínján kell bánni különböző készítményekkel, mert a zsírban oldódó vitaminok túladagolhatóak. Míg a vízben oldódó vitaminokból csak a napi szükséges mennyiséget tartja vissza szervezetünk, a többit kiüríti, addig a zsírban oldódó vitaminok a kelleténél nagyobb mennyiségű bevitel esetén elraktározódnak és túlzott mértékben felhalmozódhatnak.

Olvass tovább! Neked ajánljuk:

Még jól jöhet a tájékozottság az immunerősítő növények tárházában

Mindent tudsz a kurkuma értékeiről?

Fogyassz immunerősítő ételeket