Így küzdhetsz meg az alvászavar tüneteivel

354
Alvászavar

Az alvás életfeltétel, aminek a hiánya legalább olyan erős hatással lehet a szervezetünkre, mint a folyadék-, a táplálék-, vagy akár az oxigénhiány. A nyugodt alvás feltételei általánosságban is meghatározhatóak, de valójában mind mások vagyunk és a valódi pihentető alváshoz szükséges igényeink is különbözőek. 

Tudtad? 2020 az alvás éve, így sok kezdeményezés indult idén azért, hogy az alvásproblémák nagyobb fókuszt kapjanak és minél több érintetten segíthessenek. A magyarok a felmérések szerint nem tartoznak a legjobban alvók közé, gyakori az alváshiánnyal, alvászavarral hosszú időn át küzdő ember.

De honnan tudod, hogy alvászavarod van? Tényleg nem éles a határ a kialvatlanság különböző okai és az alvászavar között, de mégis vannak olyan jellemzők, amelyek halmozott jelenléte esetén felismerhető a probléma, aminek leküzdéséért lépéseket kell tenni, elsősorban természetesen orvoshoz fordulni.

Az alvászavar tünetei

Az álmatlanság hátterében sok tényező állhat, lehet erősen indokolt, hogy egy stresszes időszakban, egy felzaklató esemény vagy film után, esetleg komolyabb programra készülve felületesebben, sok megszakítással tudunk csak aludni, ami aztán nyomott, terheltebb nappalokat okoz. De a következő tünetek fennállása esetén jogosan gyanakodhatunk arra, hogy alvászavarral kell szembenéznünk:

  • úgy érezzük, hogy az alvásproblémának nincs különösebb oka,
  • hosszabb ideje tart már és negatívan befolyásolja a hétköznapokat,
  • a viselkedésünkben más furcsaság is észrevehető,
  • napközbeni aluszékonyságot tapasztalunk
  • tudat-kihagyásaink, hallucinációink támadnak
  • hangulatingadozásokat tapasztalunk
  • egyéb betegségek is felütik fejüket, mint például pajzsmirigy problémák, vérnyomás emelkedés.

Az éber alvás okai mindenképpen magyarázatot kívánnak

Vannak olyan betegségek, amelyek rosszul hatnak az alvás minőségére. Ilyenek például egyes hormonális betegségek, amelyek a pajzsmirigy, vagy a mellékvese rendellenes működéséből indulnak ki, de az is előfordulhat, hogy gyulladásos folyamatok állnak az alvászavar hátterében. 

Pavor alvászavar

Vannak ártalmatlannak mondható, persze azért nehezen viselhető alvászavarok is. Szaknyelven pavor nocturnus annak az alvászavarnak a neve, amit az éjszakai felriadások, félelemrohamok jellemeznek és leginkább gyermekkorban találkozhatunk velük. 

Bár megviselik a gyermeket és szüleit is az ijesztő tünetek, viszonylag gyorsan kinőhetőek, maguktól is helyrejönnek. Nem ritka, hogy a gyermek semmit sem tud az éjszaka történtekről és előfordulhat, hogy alvajárás is társul hozzá. 

Akkor érdemes orvoshoz fordulni ezzel a problémával, ha a gyermek elmúlt 7 éves.

Néhány módszer, ami álmatlanság ellen tényleg beválhat

  • Várjuk meg, amíg tényleg álmosak leszünk.
  • A rendszeres mozgás és az egészséges táplálkozás csodákra képes, alvásproblémáinkra is egészen biztos, hogy nagyon jó hatással lesz.
  • Ne forgolódjunk órákig, keljünk fel, olvassunk kicsit, igyunk vizet, aztán ha megnyugodtunk, próbáljunk újra elaludni.
  • Legyen az igényeinknek megfelelő fény a szobában, olykor a szobába beszűrődő kinti fény az oka a felületesebb alvásnak, felébredésnek.
  • A különböző zajok az éjszakai csendben felerősödhetnek. A zavaró zajhatásokat mindenképpen ki kell iktatni, ha befolyásolják alvásunkat
  • Egy kis önvizsgálattal kideríthetjük, hogy hány fok az alvásunknak leginkább megfelelő hőmérséklet. Törekedjünk ennek a megtartására és szellőztessük a hálószobát rendszeresen
  • Ne aludjunk túl sokáig akkor sem, ha ezt megengedhetjük magunknak. Alvásminőségünk meghálálja majd a korábbi felkelést.
  • Próbáljuk ki a sokak által javasolt meleg tejet mézzel és nézzünk körül a gyógynövény alapú étrendkiegészítők piacán.
  • Az alvás előtti relaxáció is csodákat tehet.
  • Ne essünk bele abba a csapdába, hogy előrevetítjük, hogy nem fogunk tudni elaludni és ezzel úgy felzaklatjuk magunkat, hogy már valóban nem fog menni az alvás.

Az álmatlanság lelki okai

A stresszes életmód, a kiegyensúlyozatlan munkaterhek, az egyre nyomasztó elvárások mind mind hozzájárulnak az álmatlanság kialakulásához. A lelki okok között szerepel a szorongás, a depresszió, ami komoly terápiát igényel.

A nyugtalan alvás okai 

A nyugtalan alvás okai tehát nagyon sokfélék lehetnek. A legjobb, ha orvoshoz fordulunk, amennyiben a tünetek tartósan fennállnak és alvási szokásaink zavaró tényezői, a környezeti hatások tulajdonképpen semmit sem változtak, csak mi lettünk érzékenyebbek rájuk. Az okok akár szervi eredetűek, akár lelki állapotunkhoz visszavezethetőek mindenképpen kezelést igényelnek.

Olvass tovább! Neked ajánljuk:

Pavor alvászavar

Az alvászavar tünetei nappal is jelentkeznek

A nyugtalan alvás okai nem mindig a környezetünkben keresendőek

Az álmatlanság lelki okai nálad is felismerhetőek?

Az éber alvás okai megszüntethetőek